Adevarul, Satire

Am fost in tinutul tabloid

M-am intors din cea mai neobisnuita vacanta in care am fost vreodata. Aflasem de tinutul tabloid din niste pliante turistice si stiam ca e un loc cu totul si cu totul altfel decat cele in care mai fusesem, asa ca mi-am luat inima in dinti si, intr-o calduroasa zi de vara, am coborat in gara centrala a tinutului.

Ceea ce m-a surprins inca inainte de a ma da jos din tren era ca statia aceea n-avea un nume, asa cum au toate statiile, ci un mesaj imperativ: intra intr-un oras cum n-ai mai vazut! Pana sa intri efectiv in oras, trebuia sa parcurgi insa patru-cinci intrari distincte, carora era suficient sa le treci pragul pentru a fi intampinat cu un zambet de personalul de acolo. De fapt, aveam sa inteleg mai apoi, asta era toata smecheria cu tinutul tabloid: nu plateai nimic, insa trebuia sa treci pragul cat mai multor incaperi (localnicii numeau aceste treceri „clicuri“, dintr-un motiv ramas neelucidat) pana sa ajungi unde doreai.

In acest tinut, toate serviciile erau publice si, aparent, cei care lucrau acolo se multumeau cu privitul. Fiecare vitrina avea un contor si, cu cati se holbau mai multi (in limbaj local, astea se numeau vizualizari), cu atat erau oamenii mai satisfacuti si-ti ofereau ce aveau de oferit.

V-am zis ca era cald, numai ca in tinutul tabloid, nu puteai sa-ti dai seama cat e de cald de fapt! Pe blocuri, in locul panourilor electronice care sa indice temperatura si cat e ceasul, erau mesaje cu care aveam sa ma obisnuiesc pe zi ce trecea: „E cald de scoti limba mai tare decat cainele tau! Da coltul ca sa vezi unde a ajuns zapuseala!“. Ori: „Undeva ploua torential. Fa 18 pasi ca sa vezi cand intra in vigoare codul galben!“Sau „La ora asta toata lumea e la piscina! Traverseaza ca sa vezi cat mai ai pana o gasesti pe sotia ta cu altul pe sezlong!“. Traversai, iar acolo dadeai de alt panou si inca de unul si tot asa, v-am zis ca era distractiv acolo!

Am trecut pe la piata intr-o dimineata, ca sa iau pulsul locului, iar anuntul de la intrare m-a izbit drept in ochi: „Intra sa vezi pepeni cat sanii Biancai D! Gusta si tu ce n-au gustat decat (n.a. – urma o lista destul de lunga cu niste printi, botezati si slavi, a carei semnificatie mi-a scapat)…“. Intrai frumusel de vreo cinci ori in piata si pana la urma, gaseai lubenitele, iar vanzatoarea iti facea si dop.

Aidoma se petrecea la muzeu, pe fatada caruia se lafaia ditamai anuntul: „Uite-o cat e de indragostita! Apropie-te ca sa admiri sculptura care aproape ca da din maini!“. Nu va mai povestesc, decat lapidar, ca mi-am luat o pereche de jeans drept suvenir, doar ca erau un pic cam largi, asa ca i-am lasat la retus. Uitasem exact care e intrarea si m-am pomenit cu urmatorul anunt colorat tipator de pe un panou: „Ce craci! Probeaza aici blugii care vor face un oras intreg sa stea cu capul intors dupa tine!“. Am intrat in vreo cinci cabine si, pana la urma, mi-am luat pantalonii, pe care i-am pus imediat in troller, de teama sa nu se uite toata urbea la mine si cine stie ce sa mai astepte de la mine pentru aceste „vizualizari“.

In penultima zi de vizita, am vrut sa vad si un meci de fotbal, un veritabil derby local. Am fost un pic dezamagit, intrucat echipamentul sportivilor era si el in ton cu intrg tinutul. In loc de nume si de numar, fiecare avea un tricou personalizat, pe care scria cate ceva, de la „Sunt bun, dar nu ma vede nimeni“ pana la „M-am culcat cu toate fetele de televizor si mai nou ascult radioul“, prin urmare, n-am putut afla cine a marcat si cine a fost eliminat.

In tot cazul, vacanta asta a fost una complet diferita de cele de pana acum, cu atat mai mult cu cat n-am cheltuit nimic, totul era pe gratis. Dar ca sa intri in vreo cinci locuri ca sa iei ceea ce la intrare e recomandata drept „painea lui Dumnezeu!“, iar cand ajungi la tejghea ti se da o franzela nici macar proaspata parca nu e chiar potrivit. Zic si eu, pana cand ma voi lamuri cum se multumesc tabloizii doar cu privitul altora si cum pot trai din asta, ca sa import aceasta moda si in orasul meu.

Standard

Lasă un răspuns

